آموزش ها-هاست نگار

آموزش استفاده از نرم افزارPutty برای اتصال به ssh

هر چند امروزه توسعه های مختلف سیستم عامل لینوکس به همراه رابط های گرافیکی در دسترس هستند، اما همچنان استفاده از دستورات و کنسول این سیستم عامل بسیار پر طرفدار و کاربردی است. یکی از روش های دسترسی به کنسول از طریق SSH استفاده از نرم افزار Putty می باشد.
این نرم افزار برای اجرا در مایکروسافت ویندوز طراحی شده و از پروتکل های متعددی مانند SSH ، Telnet ، SCP ، rlogin و … پشتیبانی می کند.
درباره پروتکل ها به طور خلاصه میتوان چنین تعریف کرد :
SSH : استانداردی برای اتصال به هسته لینوکس می‌باشد این استاندارد اطلاعات را به صورت رمز شده ارسال می‌کند.
Telnet : امکانی است برای چک کردن وجود یک برنامه روی یک درگاه و اتصال به آن.
Rlogin : استاندارد دیگری برای اتصال به سیستم از راه دور.
Raw: استاندارد دیگری برای اتصال است که امروزه کمتر استفاده می‌شود.
در گام اول باید نرم افزار Putty را دانلود نمایید. برای این منظور به سایت اصلی Putty رفته و روی پیوند putty.exe برای دریافت نرم افزار Putty کلیک کنید. این برنامه یک نرم افزار رایگان است که با اجرا شدن روی رایانه‌های ویندوزی امکان ارتباط با رایانه‌هایی که از پروتکل‌های مذکور استفاده می‌کنند را می‌دهد. دقت کنید در صفحۀ دانلود Putty نسخه های متفاوتی وجود دارد نسخه ای که با ویندوز شما سازگار است را دانلود نمایید .
پس از دانلود روی فایل Putty.exe دابل کلیک کنید تا فایل اجرا شود . محیطی همچون تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد



قسمت سمت چپ فهرست درختی تنظیمات نرم افزار Putty است که روی هر مورد از این فهرست که کلیک کنید، در وسط پنجره گزینه‌های مربوط به همان بخش ظاهر می‌شود.
بیشتر ما از Putty برای ایجاد ارتباط از طریق SSH با سرور لینوکس استفاده خواهیم کرد. اما باید بدانید که شما قادر به ایجاد ارتباط به وسیلۀ Telnet و Rlogin هم هستید. هر چند شما برای ایجاد ارتباط می‌توانید از این پروتکل‌ها هم استفاده کنید، توصیه می‌شود از SSH استفاده کنید به دلیل اینکه از امنیت بالاتری برخوردار است و دستوراتی که ارسال یا دریافت می‌کنید را به صورت رمزنگاری شده در می‌آورد.

به منظور اتصال به سرور خود در قسمت Host Name باید IP سرور لینوکس خود را در وارد نمائید، Port اتصال به SSH به صورت پیش فرض 22 است ممکن است سرویس دهنده ی سرور مجازی شما پورت را تغییر داده باشد که در هنگام تحویل سرویس مشخصات اتصال را به شما خواهند داد با پورتی که مرتبط با سرویس شما است کانکت شوید، در قسمت Connection type نیز گزینه SSH را انتخاب کنید.
سپس کلید Open را بزنید، اگر سرور شما در دسترس باشد ، پنجره سیاه رنگی ظاهر می شود و محیط Linux  نمایش داده می شود برای اتصال به سرور  باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمائید.
نام کاربری ادمین سرور های لینوکس به صورت پیش فرض root می باشد. همچنین در هنگام تایپ رمز عبور برای امنیت پسورد شما هیچ کاراکتری نمایش داده نخواهد شد اما در حال ثبت شدن می باشد. میتوانید از راست کلیک برای کپی کردن رمز عبور خود استفاده نمایید و در نهایت اینتر را بزنید .پس از وارد شدن و پیغام لاگین میتوانید دستورات خود را وارد نمایید .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

خرید هاست

 

آموزش های مرتبط