آموزش ها-هاست نگار

نحوه نصب وب سرور OpenLiteSpeed در CentOS 7

 

OpenLiteSpeed یک وب سرور منبع باز بهینه سازی شده است که می توانید از آن برای مدیریت و ارائه سایت ها استفاده کنید. تا آنجا که به وب سرورهای لینوکس مربوط می شود، OpenLiteSpeed دارای ویژگی های جالبی است که آن را برای بسیاری از افراد به گزینه ای مناسب تبدیل می کند.
این آموزش شما را در فرآیند نصب و پیکربندی یک نمونه OpenLiteSpeed بر روی سرور خود راهنمایی می کند. ما همچنین MariaDB را نصب و پیکربندی می‌کنیم تا تعامل با بسیاری از برنامه‌ها و سرویس‌های رایج وب را تسهیل کنیم. OpenLiteSpeed از نسخه سفارشی PHP استفاده می کند که از مخازن OpenLiteSpeed نیز موجود است. ما بسته PHP سفارشی و پسوندهای PHP سفارشی مورد نیاز خود را نصب خواهیم کرد.
 
پیش نیازها
قبل از شروع، شما باید یک حساب کاربری غیر روت روی سرور خود پیکربندی کنید، که دارای امتیازات sudo است.
 
مخزن OpenLiteSpeed را اضافه کنید
پروژه OpenLiteSpeed یک مخزن بسته برای CentOS 7 نگهداری می کند. ما می توانیم از آن برای نصب OpenLiteSpeed و بسته های مرتبط با آن بدون نیاز به کامپایل نرم افزار استفاده کنیم.
ما می توانیم اطلاعات مخزن را با تایپ کردن به سیستم خود اضافه کنیم:
sudo rpm -ivh http://rpms.litespeedtech.com/centos/litespeed-repo-1.1-1.el7.noarch.rpm
با این کار لیست مخازنی که هنگام جستجو و نصب بسته ها به آنها ارجاع می شود، به روز می شود.
 
کامپوننت ها را نصب کنید
اکنون که به مخزن OpenLiteSpeed دسترسی داریم، می توانیم تمام اجزای مورد نیاز خود را نصب کنیم. برای شروع، می توانیم خود وب سرور را به همراه MariaDB، سیستم مدیریت پایگاه داده ای که از آن استفاده خواهیم کرد، نصب کنیم:
sudo yum install openlitespeed mariadb-server
نسخه ای از PHP که برای کار با OpenLiteSpeed سفارشی شده است همراه با نصب استاندارد موجود است. با این حال، نسخه ارائه شده در خانواده PHP 7.4 است. مخازن OpenLiteSpeed شامل نسخه های دیگری از PHP هستند که برای کار با وب سرور سفارشی شده اند.
ما نسخه 7.4 PHP و پسوند PHP مورد نیاز برای اتصال به پایگاه داده MariaDB را نصب خواهیم کرد. نسخه‌های OpenLiteSpeed این مؤلفه‌ها با «ls» شروع می‌شوند. PHP 7.4 و پسوند دیتابیس را با تایپ کردن:
sudo yum install lsphp74 lsphp74-mysql
برای مشاهده همه افزونه‌های موجود برای نسخه 7.4 ساخت OpenLiteSpeed PHP، از yum برای جستجو استفاده کنید:
yum search lsphp74
اگر می‌خواهید همه برنامه‌های افزودنی نسخه 7.4 PHP OpenLiteSpeed را نصب کنید، می‌توانید خط زیر را تایپ کنید:
sudo yum install lsphp74-* --skip-broken
با نصب تمام اجزا، اکنون می‌توانیم برخی از تنظیمات را انجام دهیم.
 
رمز عبور پیش فرض مدیریت OpenLiteSpeed را تغییر دهید
ابتدا باید رمز عبور پیش فرض مدیریت OpenLiteSpeed را تغییر دهیم. به طور پیش فرض، این مقدار روی "123456" تنظیم شده است، بنابراین باید این مقدار را تغییر دهیم. برای تغییر رمز عبور، اسکریپت زیر را اجرا کنید:
sudo /usr/local/lsws/admin/misc/admpass.sh
شما می توانید به صورت اختیاری یک نام کاربری برای حساب مدیریت انتخاب کنید، یا فقط ENTER را فشار دهید تا مقدار پیش فرض "admin" را بپذیرید. پس از آن، باید یک رمز عبور برای کاربر ادمین تهیه و تأیید کنید. مطمئن شوید که یک رمز عبور قوی انتخاب کرده اید زیرا صفحه ورود به سیستم ادمین به طور پیش فرض برای وب باز است.
 
نسخه جدید PHP را لینک کنید
در مرحله نصب، نسخه 7.4 پردازنده PHP سفارشی OpenLiteSpeed را نصب کردیم. با این حال، ما هنوز به وب سرور نگفته ایم که این نسخه PHP است که می خواهیم برای عملیات عادی استفاده کنیم.
ما می توانیم نسخه 7.4 را با لینک کردن آن به دایرکتوری که OpenLiteSpeed هنگام اجرای کد PHP فراخوانی می کند، فعال کنیم. فایلی که فراخوانی می شود در /usr/local/lsws/fcgi-bin/lsphp7 قرار دارد. در حال حاضر، آن مکان به lsphp در همان دایرکتوری لینک شده است، که نسخه PHP است که به طور پیش فرض توسط OpenLiteSpeed (5.3) نصب شده است.
می‌توانیم لینک را به نسخه‌ای که نصب کرده‌ایم با تایپ کردن تغییر دهیم:
sudo ln -sf /usr/local/lsws/lsphp74/bin/lsphp /usr/local/lsws/fcgi-bin/lsphp7
سرور وب اکنون از OpenLiteSpeed's PHP نسخه 7.4 هنگام پردازش فایل های PHP استفاده می کند.
 
سیستم MariaDB را راه اندازی و ایمن کنید
در مرحله بعد، ما باید سیستم پایگاه داده MariaDB را راه اندازی کنیم و پیکربندی ساده ای را انجام دهیم. MariaDB را با تایپ کردن شروع کنید:
sudo systemctl start mariadb
در مرحله بعد، ما این سرویس را فعال می کنیم تا زمانی که دستگاه ما بوت می شود، به طور خودکار شروع به کار کند:
sudo systemctl enable mariadb
با MariaDB آنلاین، می‌توانیم یک اسکریپت امنیتی ساده برای تنظیم رمز عبور ادمین و قفل کردن برخی از پیش‌فرض‌های نا مطمئن اجرا کنیم:
sudo mysql_secure_installation
ابتدا از شما رمز عبور روت MariaDB را می خواهد. از آنجایی که ما هنوز یکی را تنظیم نکرده‌ایم، برای ادامه کافیست ENTER را فشار دهید. مرحله بعدی از شما می خواهد که یک رمز عبور root تعیین کنید. یک رمز عبور ادمین برای سیستم پایگاه داده انتخاب و تأیید کنید.
برای بقیه سؤالات، فقط می توانید ENTER را فشار دهید تا پیشنهادات پیش فرض را بپذیرید. با این کار برخی تنظیمات ناامن در سیستم پایگاه داده ما بازگردانده می شود.
 
صفحه وب پیش فرض و رابط مدیریت را آزمایش کنید
سرور OpenLiteSpeed باید از قبل راه اندازی شده باشد. اگر نیاز به راه اندازی، توقف، راه اندازی مجدد یا بررسی وضعیت سرور دارید، از دستور سرویس استاندارد با نام سرویس lsws استفاده کنید:
sudo service lsws status
در مرورگر وب خود، می توانید صفحه وب پیش فرض OpenLiteSpeed را بررسی کنید. به نام دامنه یا آدرس IP سرور خود بروید و سپس :8088 را برای مشخص کردن پورت دنبال کنید:
http://server_domain_or_IP:8088
صفحه ای را خواهید دید که صفحه وب پیش فرض OpenLiteSpeed است، که به شکل زیر است:
 
 
اگر روی لینک ها کلیک کنید، باید متوجه شوید که بسیاری از ویژگی ها به درستی نصب و پیکربندی شده اند. به عنوان مثال، یک نمونه اسکریپت CGI در دسترس است، یک نمونه PHP سفارشی در حال اجرا است، صفحات خطای سفارشی و گیت های احراز هویت پیکربندی شده اند. برای کاوش کمی در اطراف کلیک کنید.
وقتی از سایت پیش فرض راضی بودید، می توانیم به رابط اداری برویم. در مرورگر وب خود، با استفاده از HTTPS، به نام دامنه یا آدرس IP سرور خود و سپس :7080 بروید تا پورت را مشخص کنید:
https://server_domain_or_IP:7080
احتمالاً صفحه ای را مشاهده خواهید کرد که به شما هشدار می دهد که گواهی SSL از سرور قابل تأیید نیست. برای ورود به سایت، روی گزینه های موجود کلیک کنید (در کروم، باید روی «Advanced» و سپس «Proceed to…» کلیک کنید).
از شما خواسته می شود نام ادمین و رمز عبوری را که چند لحظه پیش با اسکریپت admpass.sh انتخاب کرده اید وارد کنید. پس از احراز هویت صحیح، رابط مدیریت OpenLiteSpeed به شما نمایش داده می شود:
 
 
این جایی است که اکثر تنظیمات شما برای وب سرور انجام می شود.
پورت را برای صفحه پیش فرض تغییر دهید
برای نشان دادن نحوه پیکربندی تنظیمات از طریق رابط وب، پورتی را که سایت پیش فرض استفاده می کند از 8088 به پورت HTTP معمولی (80) تغییر می دهید.
با کلیک کردن Listeners در لیست گزینه ها در نوار کناری شروع کنید. لیستی از تمام Listeners موجود بارگیری می شود. از این لیست، روی ذره بین، که دکمه View است، برای شنونده پیش فرض کلیک کنید:
 
 
این عمل صفحه ای را با جزئیات بیشتر در مورد listener پیش فرض بارگیری می کند. روی دکمه ویرایش در گوشه سمت راست بالای جدول تنظیمات آدرس کلیک کنید تا مقادیر آن را تغییر دهید.
این دکمه صفحه جدیدی را باز می کند. پورت 8088 را به پورت 80 تغییر دهید، سپس روی دکمه ذخیره کلیک کنید.
 
 
پس از ذخیره تغییرات، باید سرور را مجددا راه اندازی کنید. روی نماد رفرش برای اقدام Graceful Restart کلیک کنید که OpenLiteSpeed را مجدداً راه اندازی می کند:
اگر از شما خواسته شد که LiteSpeed را مجددا راه اندازی کنید، دکمه Go را فشار دهید.
صفحه وب پیش‌فرض اکنون باید به جای پورت 8088 در مرورگر شما در پورت 80 قابل دسترسی باشد. بازدید از نام دامنه یا آدرس IP سرور خود بدون ارائه شماره پورت، اکنون سایت را نمایش می‌دهد.
 
اطلاعاتی در مورد کانفیگ OpenLiteSpeed
OpenLiteSpeed یک وب سرور با امکانات کامل است که عمدتاً از طریق رابط وب مدیریت می شود. بررسی کامل نحوه پیکربندی سایت خود از طریق این رابط خارج از محدوده این راهنما است.
با این حال، برای شروع، به چند نکته مهم در زیر اشاره می کنیم:
هر چیزی که با OpenLiteSpeed مرتبط است در پوشه /usr/local/lsws یافت می شود.
سند روت (جایی که فایل های شما از آنجا ارائه می شوند) برای سرور مجازی بطور پیش فرض در /usr/local/lsws/DEFAULT/html قرار دارد. کانفیگ و لاگ های مربوط به این سرور را می‌توان در پوشه /usr/local/lsws/DEFAULT یافت.
با استفاده از رابط مدیریت وب می توانید هاست های مجازی جدید برای سایت های مختلف ایجاد کنید. با این حال، تمام دایرکتوری هایی که هنگام تنظیم پیکربندی به آنها ارجاع می دهید باید از قبل در سرور شما ایجاد شده باشند. OpenLiteSpeed به تنهایی دایرکتوری ها را ایجاد نمی کند.
اگر نسخه‌های PHP موجود در مخزن OpenLiteSpeed مطابق با نیازهای برنامه شما نیست، می‌توانید با کمک رابط مدیریت، خودتان PHP را کامپایل کنید. بسته به گزینه‌های PHP که می‌خواهید استفاده کنید، ممکن است نیاز به نصب کتابخانه‌های اضافی از طریق yum داشته باشید. برای انتخاب گزینه‌ها می‌توانید با رفتن به «Actions > Compile PHP» شروع کنید. رابط شما را از طریق این فرآیند راهنمایی می کند.
 
در این مرحله، شما OpenLiteSpeed، نسخه سفارشی‌سازی شده PHP، و MariaDB را روی سرور CentOS 7 نصب و اجرا کرده اید. امیدواریم این مقاله آموزشی برای شما مفید بوده باشد، در صورتی که درباره این آموزش به مشکل یا سوالی برخورد کردید، میتوانید آن را در بخش دیدگاه بیان کنید.
 
 
 
 
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

خرید هاست

 

آموزش های مرتبط